У 2,3,4,5 класах було проведено діагностичне дослідження щодо вивчення та реальної оцінки особливостей шкільного мікросередовища в класі, статус дитини в колективі; дослідження пізнавальної діяльності.
Учням пропонувалися листи з готовим зображенням сюжету: дерево і розташовані на ньому і під ним чоловічки. Кожен учень отримує лист з таким зображенням (але без нумерації фігурок).
Завдання дається в такій формі:
- Розгляньте це дерево. Ви бачите на ньому і поруч із ним безліч чоловічків. У кожного з них - різний настрій і вони займають різне положення. Візьміть червоний фломастер і обведіть того чоловічка, який нагадує вам себе, схожий на вас, ваш настрій у школі і ваше становище. Тепер візьміть зелений фломастер і обведіть того чоловічка, яким ви хотіли б бути і на чиєму місці ви хотіли б перебувати.
Письмовий аналіз ситуації: загалом участь в дослідженні взяли близько 85 учнів. Усі були позитивно налаштовані на виконання завдання та охоче виконували його.
За результатам методики виявлено, що у дітей практично не виникає труднощів у спілкуванні, самооцінка в нормі, діти задоволені своїм статусом у колективі.
Багатьом учням притаманне бажання бути лідером, «командувати», прагнути досягти лідерства в мікрогрупах; завищена самооцінка; активна життєва позиція, комунікабельність, дружня підтримка, взаєморозуміння, взаємодопомога.
Іншій частині учнів властива впевненість у власних силах, комфортний стан, нормальна адаптація, досить високий статус у колективі.
Лише деяким учням властива пасивність, вони люблять бути наодинці з собою, думати про щось своє і занурюватися у власний світ.
Рекомендації батькам та класному керівнику:
Психологічний клімат – це стиль, емоційне забарвлення спілкування і взаємодії людей, яке впливає на їхню спільну діяльність; це переважний відносно стійкий емоційний настрій людей в колективі.
Учнівський колектив – могутній засіб формування особистості, але лише тоді, коли психологічний клімат в ньому позитивний, безконфліктний. Ось чому вивчення психологічного клімату є дуже важливим. Адже він впливає на виховання, гармонійний розвиток особистості учнів, психічне здоров’я, значною мірою зумовлює риси характеру окремих учнів та стосунки в колективі.
Вважають, що вчитель зможе створити в класі атмосферу психологічної підтримки, якщо буде керуватися такими принципами:
1.Від початку і упродовж всього навчального процесу демонструвати дітям свою повну до них довіру.
2.Він має допомагати учням у формуванні й уточненні цілей і завдань, що стоять як перед групами, так і перед кожним учнем окремо.
3. Вчитель має завжди виходити з того, що в учнів є внутрішня мотивація до навчання.
4. Він повинен бути для учнів джерелом різноманітного досвіду, до якого завжди можна звернутися по допомогу, коли виникають труднощі у вирішенні того чи іншого завдання.
5. Важливо, щоб у такій ролі він виступав для кожного учня.
6. Вчитель має розвивати в собі здібності відчувати емоційний настрій іншої людини і приймати його.
7. Вчитель повинен бути активним учасником групової взаємодії.
8. Вчитель зобов’язанийвідверто виявляти в групі свої почуття.
9. Він має наближатися до досягнення емпатії, яка дозволяє зрозуміти почуття і хвилювання кожного учня.
10. Вчителю потрібно добре знати самого себе.
Ігрові прийоми корекції згуртованоті колективу
Під час проведення виховних заходів класний керівник може використовувати психологічні ігри, вправи (вербальні і невербальні) для згуртування учнів, розвитку у них емпатії, виховання доброзичливості один до одного. Наприклад, вправа «Твоє ім'я» (лагідні, пестливі форми імені), «Комплімент другу» («Я люблю тебе за те, що...»), вправа «Клубочок побажань», невербальна вправа «Сліпий і поводир» (розвиває довіру), вправа «Маятник» (розвиває довіру, почуття безпеки в групі).