Авторизація

  У 9-их класах проводилась діагностика професійних інтересів в учнівському середовищі.

  З учнями було проведено методику задля визначення типу майбутньої професії (за методикою Є. Клімова ),методику «Профіль» (модифікація «Карти інтересів»). 

 Письмовий аналіз ситуації.  Загалом в опитуванні взяло участь 39 осіб.

 51% досліджуваним притаманний тип професій - «людина – людина». Праця людей цієї групи професій пов’язана із:

 - вихованням, навчанням, тренуванням других людей (вихователь ДНЗ, дитячих будинків, викладачі в школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер);

 - медичним обслуговуванням людей та доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра);

 - правовою допомогою (суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник міліції );

 

 - організацією людей, керівництвом та управлінням ними ( адміністратор, менеджер );

 - вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий ).

 38% досліджуваним притаманний тип професій - «людина – природа». Праця людей цієї групипрофесійпов’язана із:

 - перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості);

 - обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісовогогосподарства, квіткар, тваринник, птахівник );

 - заготівля продуктів, експлуатація природних ресурсів (риболов,лісоруб, агроном, зоотехнік, мисливець);

 - відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісник);

 - вивченням, описом, розвідуванням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог ).

 18% досліджуваним притаманний тип професій - «людина – мистецтво».Праця людей цієї групипрофесій пов’язана із:

 - перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор);

 - виконанням, виготовленням виробів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор);

 - із відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (маляр, майстер художнього розпису).

 15% досліджуваним притаманний тип професій - «людина – техніка». Праця людей цієї групи професій пов’язана із:

 - перебудовою деталей, виробів, механізмів (виготовлення деталей, машин, механізмів вручну, на верстатах і слюсарні роботи, монтажні і електромонтажні);

- обслуговуванням технічних об’єктів ( налагодження та обслуговування устаткування, управління верстатами);

 - відновленням ( відновленням та ремонтом технічного устаткування, виробів );

 - вивченням ( контроль і аналіз якості виробів і механізмів, випробування якості виробів).

 5% досліджуваним притаманний тип професій - «людина – знакова система». Праця людей цієї групи професій пов’язанаіз:

 - перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, працівник пошти);

 - шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів (стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар);

 - управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ);

 - складанням і збереженням документації (нотаріус, архіваріус, діловод);

 - відновленням, усуненням помилок (коректор, редактор).

 Щодо методики «ПРОФІЛЬ» (модифікація «Карти інтересів»), яка проводилась у 9 класі, можу сказати наступне:

 Напрями професій, які властиві учням:

 1. фізика і математика – 0% опитуваних;

 2. хімія і біологія – 10% опитуваних;

 3. радіотехніка і електроніка – 5% опитуваних;

 4. механіка і конструювання – 0% опитуваних;

 5. географія і геологія – 19% опитуваних; 

6. література і мистецтво - 19% опитуваних;

 7. історія і політика –24% опитуваних;

 8.  педагогіка і медицина –29% опитуваних;

 9.  підприємництво і домоводство – 52% опитуваних;

10. спорт і військова справа - 38% опитуваних.

Поради випускникам шкіл

- При виборі майбутньої професії не орієнтуйтеся лише на її престижність. Юристи, банкіри економісти, фінансисти дійсно залишаються лідерами серед престижних професій, але ринок праці ними вже давно переповнений. Тож, з позиції перспективи, ви можете залишитись з гарним дипломом, але без роботи.

- Продивляйтеся оголошення роботодавців та зверніться за рекомендаціями до спеціалістів центрів зайнятості. Вам допоможуть зрозуміти, чи потрібна на ринку праці професія, яку ви обрали.

- Якщо ви взагалі не уявляєте, яку професію обрати, зверніться до фахівців центру зайнятості, які допоможуть вам визначитися з вибором, враховуючи ваші потреби і здібності.

Поради батькам

1. Не намагайтесь нав’язати дитині те, чого ви колись хотіли, але не досягли. Пам’ятайте, що у неї є свої власні плани та мрії, з якими потрібно і варто рахуватися. Не варто також змушувати нащадків йти вашим шляхом, навіть якщо у вашій родині усі до сьомого коліна були вчителями чи лікарями.

2. Не тисніть на дитину, якщо вважаєте її вибір майбутньої професії невдалим. Краще допоможіть їй розібратися, чи справді вона розуміє, чим буде займатися в майбутньому. Адже нерідко, обираючи професію, дитина керується стереотипами, прикладами кумирів тощо.

3. Якщо ваша дитина і досі чітко не знає, ким хоче бути, допоможіть їй виявити те, до чого у неї найбільше лежить душа, «гуманітарій» вона чи «технар», творча особистість чи прагматик. Не можете визначити самотужки – скористуйтеся послугами спеціаліста з профорієнтації центру зайнятості.

4. Не бійтеся, якщо вибір вашої дитини припаде на непрестижну, непопулярну чи неінтелігентну професію. Якщо, наприклад, ваш син марить автомобілями, то, можливо, краще дозволити йому здобути фах автослюсаря чи автомеханіка. Адже, коли людина займається улюбленою справою, вона завжди досягає успіху.

5. Пам’ятайте, що обирати майбутню професію потрібно не під час подання документів у вузи і навіть не протягом останнього шкільного року. Починати треба ще з 7-8 класів. Тоді до закінчення школи Ваша дитина вже чітко визначиться, ким хоче стати.